Auckland, Paihia, Taupo Bay, Kaitaia, Wainui Junction
Awaroa, Orawau, Te Hua Hua, Rawene, Hamilton

Skytower i Auckland, höjdpukten i StanVi nådde Auckland, en mångmiljonstad, på två timmar, precis i tid för att köpa lite olja och en mutter hos HD general agenten i Auckland. Tim, son till en Kiwi kompis i Brisbane, skjutsa oss till det 338 meter höga utkikstornet i Auckland, där man verkligen såg hela storstaden, vilket var en höjdpunkt, bokstavligen.

Milslånga sandstränder
Paihia ligger i Bay of Islands området och var huvudmålet nästa morgon.
Jetboat 25 min i 45 Knop till Hole in the Rock Vi åkte en Havsgående öppen Jet Boat, med två 800 hästars motorer, vilket var makalöst. I över 40 knop över meterhöga vågor i ett par timmar på en färd till "Hole in the Rock" klippön, som både hade en tunnel och en grotta som vi besökte. Vilken färd.

Häftig Jet Boat
Waitangi, treaty groundVi tog även en sväng till Waitangi där vi såg den historiskt berömda Treaty Ground, där vite mannen slöt fred med de krigiska Maories.
Nordspetsen Norra ö i Nya Zealand!!Efter ytterligare sevärda vägar, utkiksplatser och sevärdheter via Taupo Bay så nådde vi Kaitaia och 90 mile beach (14 mila stranden) toppen av Nya Zealand (åtminstonde med asfalt väg), där vände vi slutligen söderut (syd,syd,väst).

Pojken och Delfin Statyn utanför pub i RaweneVidsträckta panorama vyer utbredde sig på vår väg utmed kusten genom orter som Wainui Junction, Awaroa and Orawau, Te Hua Hua och Ohuri, tills vi nådde Rangiora med en vacker färjetur över vattendrag till Rawene. Vi mötte ett par andra knuttar, som senare kom ifatt oss igen vid Opononi, när vi satt vid en fantastisk sjöutsikt på en pub vid den legendariska pojken och delfinen statyn.

Vi körde med dem resten av eftermiddagen, då dom turades om att passa motorcyklarna Vi åker förbi Kauri Forestmedans vi gick och kollade förtrollade skogar (Large Kauri) och träd i Waipoia forest och utkiksplatser vid olika stopp under dagen. Vi hade kina mat i Dargaville sen stack Ann och jag rakt ut i vildmarken (på vägar) att hitta nånstans att övernatta.

Knappt nån bebyggelse och det började för en gång skull bli mörkt innan vi kom fram till orten Kaukapakapa, där vi lyckades komma in på en pub/motell som egentligen var stängt. Villkoret var att vi satt och snacka nån timme med ägarna över ett par stora flaskor öl och världens olika problem. En av dem hade en Ford Thunderbird 67:a som stod utanför rummet vi fick hyra för natten. Ja det är så här man plockar upp vibrationerna av ett land.

Måndagen den 11 Februari drog vi mot Auckland. Jag hade beställt tid att få ett nytt bakdäck hos Harley Shoppen. Det tog flera timmar i anspråk, eftersom dom egentligen inte hade nån ledig tid (redan när jag ringde). Men vi fick nytt bakdäck, slang och bromsbackar, efter att jag själv monterat av sidoväskor och dragkrokssystemet. Ja däck med vita sidor är inte billiga heller.

Hamilton GardensPå eftermiddagen var vi på väg igen, nu mot Hamilton, där vi besökte speciellt vackra trädgårdar, som från ett kungligt slott, med vackra statyer och fontäner.

Sedan vidare mot Matamata, som är orten närmast där “The Shire” byn, i Sagan om Ringern, inspelades. Där hittade vi en camping med pooler med vatten från heta underjordiska källor. Perfekt sätt att sluta en dag (och sen börja nästa).
Vi tog en sväng in till stan för lite Boutique Belgiskt importerat öl

Alla ortsnamn på orter vi besökte Powerpoint Slideshow Index över lite Foto Album kort          7