Hobbit-byn, Okere Falls, Helvetes Porten, Heta svavel källor,
Huka och Raukawa Falls, Mt Ruapehu samt Whanganui

I Bilbo's hus Party Tree i the Shire-Hobbiton

Följande dag åkte vi på en tur till Hobbiton, stället där filminspelningarna varit. Det fanns fortfarande lämningar och scener man direkt kände igen. Guiden berättade en massa kul saker om vad som hänt där. Vädret var perfekt tills vi var färdiga och sen körde vi i regn söderut igen.

På väg in till Hells Gate En utav hundratals häftiga scener på detta ställe Vi åkte via Rotorua och spanade in mysiga vattenfall (Okere Falls). Hells Gate var en speciell attraktion. Där det bubblade och pyste ånga och svavel i lerpooler och mini vulkaner, kantat med varningsskyltar. Sen fikade vi och drog mot Lake Taupo.

Camping vid kokande bäck Bäcken kokar På eftermiddagen hittade vi egna bubblande lerpooler innan vi svängde av mot en camping där vi hade den kokande bäcken! Bäcken var mindre än fem meter från vårat tält och startade en femtio meter bort, där den kom upp ur marken som en kastrull som kokar över.
Skyltar varnade för 98 gradigt vatten.

Nästa dag, på väg till liknande attraktioner, hade vi slut på bensin. Jag fick lifta med en Maori kille halvvägs till en mack och sen med en silver ny BMW med ljus skinnklädsel. Tillbaka fick jag lift med en kille som har restaurang i Rotorua, som hjälpte mig betala bensinen.
Huka Falls Raukawa FallsJag glömde betala tillbaka, men vi skickade foto och pengar senare, till hans restaurang (tur vi kom att snacka om det).

Huka Falls hette nästa stopp. Där var inte så höga fall men ett jäkla skjuts med massa vatten, vilket kylde lite att se denna heta dag.

Mordor Cappucino paus på Mt Ruapehu Mt Ruapehu var från samma filminspelning, som vi kände igen som Mordor. Vi tog oss ända upp och hade en cappuccino med en fantastisk utsikt. En del småstenar från vulkanområdet letade sig ned i våra fickor.

tältet vid vacker sjö Torn med hiss från botten och ned genom berget På väg söderut besökte vi Raukawa Falls och satte kvällsläger vid en vacker sjö som hette Duddings Lake, 4 mil norr om Palmerston North. Vi hann sen med ett besök till ett medeltida liknande högt torn och en 60 vånings hiss ned genom ett berg och ut till gatan via tunnel (som en Katarina hiss), i staden Whanganui, ett par mil norrut. Se Link

Alla ortsnamn på orter vi besökte Powerpoint Slideshow Index över lite Foto Album kort          8