Glenorchy, Wanaka, Haast och Franz Josef

Glenorchy historisk pub Tillbaka i Queenstown tog vi sen en snabb kvällstripp och tillbaka (20 mil totalt) till Glenorchy, där många scener gjorts i Sagan om Ringen filmen. Vi skulle inte ätit innan. Puben hade imponerade hembakade pizza.

Cardrona Hotel med en PINT Cardrona bryggt öl Det regnade nästa dag på väg till Arrowtown över Crown Range till Wanaka. På vägen stannade vi vid en historisk pub, med sitt eget bryggda öl och myste ett tag. Wanaka var en typisk skidort i sommarsäsong med massa turister och vackert läge vid Wanaka sjön. Under resan till Haast i ösregn, förstod vi vad en del sagt om området i regn. Bergssidorna som kom nästan vertikalt ned till vägen kläddes i strömmar av vatten som på sina ställen var vattenfall ned på vägen. Otroligt vackert och perfekt att det regnade då.

Det regnade nästa dag också efter en trevligt motellövernattning i Haast, hela vägen till Fox Glaciären. Vi prövade grusvägen mot glaciären, men i regnet blev det för geggigt.

Uppe på Franz Josef Fyra Timmars klättrande upp på glaciär Så vi fortsatte till Franz Josef, där solen sken och det var torrt. Efter en härlig måltid i skidort sommarmiljö och vykortsskrivande åkte vi på en 5 timmars expedition upp på glaciären i en guidad tur. Vi hade grova spikskor och speciella anoraker och byxor som ingick i turen. Det var jobbigt men jättekul. Det var som om Ayers Rock (fast gjord av is) försökte klämma sig ned mellan de höga bergen. Själva klämde vi oss mellan sprickor och genom ishål, vilken känsla

Genväg genom ishål i glaciären
Efter nån timme på vägen övernattade vi i en Bed and Breakfast, ett privathus med anordnad inredd svärmorsstuga, som var så pyntad och fin, med kök dusch osv.

Pancake Rocks, klippor upp ur havet vid västkusten Under resten av ostkusten kollade vi sälkolonier, pancake rocks, vattenfall, osv. Vi åkte genom Hokitika, Greymouth, Westport och sen en avstickare upp till Karamea, tillbaka till Westport och sen tvärs över ön till Blenheim, för överfart till Nordön.
Stormig 4 tim överfärd till nordön

Överfärden till Nordön på färjelinjen BlueBridge sent den 4:e Februari skulle ta 3,5 timmar, men vi hade storm mest av vägen. Ja ungefär som Trelleborg Travemunde kanske i längd. De flesta passargerarna kände sig lite gröna.

Alla ortsnamn på orter vi besökte Powerpoint Slideshow Index över lite Foto Album kort          5