Farewel Spit till Blenheim, Kaikora, Lewis Pass, Christchurch,
Akeroa, Arthurs Pass, Otira Viaduct Lookout

Returresa Sydös Nordkust vägen slickade utmed stilla havets strand Retur resan gick sen över Richmond, Collingwood och Nelson, till Blemheim, där vi fick chans på en husvagncamp till billigt pris. Så hade vi Kaikora vägen utsräckt framför oss. Den som liknas vid Victorias Great Ocean Road in Australien.

Dom var nästan Tama Den här hannen låg och vaktade resten av gruppen Fast här låg stora sälar och solade sig nästan i dikeskanten dit havet nästan slickade vägen ibland. Sälarna var inte skygga och det var fantastiskt att komma så nära. Vägskyltarna om varning för säl var ovanliga.

Bro över till Hanmer Springs Omväxlande natur till Lewis Pass Lewis Alpina pass gick bra in i vårat schedule, så vi kvistade upp dit på en 12 + 12 mil omväg och njöt i fulla drag igen av alpina vägar och bråda stup, forsar och snötoppade berg. I Hanmer Springs fick vi se hur dom kastade sig i Bunji jumping ifrån hängbroar mot forsen långt nere. Nej inte vi.

Mot Lewis Pass   Underbara vägar utmed glaciär bäckar.

En häftig stuga, skön säng fullständigt utrustad Slutligen i Christchurch hittade vi en stuga att hyra som var fantastisk, för bara $AU60 per natt hade vi en stuga med två sovrum, dubbelsäng i ena och litet vardagsrum, fullt utrustat kök, ensuite badrum, veranda och så tillgång till tvättstuga. Vi hyrde i tre nätter direkt.

Cappucino på väg till Akeroa Utsikt från cafeet på väg till Akeroa Nästa dag var Akeroa vulkan halvön vår prioritet. En och en halv timme österut från Christchurch kom vi sen till vägar som klättrade på, runt, över och utmed vulkan kanten. Jå nu var det inte vulkan. Tvärsöver om man drog en linje var det circa 1 mil (10 km) i mitten en jättestor insjöhamn. Runtom var mest himmelska MC vägar och höjder med branta stup och utkiker. En hade restaurang och cappuccinos.

Onuku Marae, AkaroaStaden Akeroa var en fransk koloni och otroligt fransk inspirerad, tillochmed med tricoloren. Vi pröva den lokala ölen, samt kollade in en traditionell Maori Samlingshus (Onuku Marae building) med utsirningar.

Alpin Papegoja -Kea- försökte plocka av fransarna på MC-Väskorna! Busiga fåglar dessa. Fikapaus vid vacker sjö

Så kom sista dagen då vi kunde ta en tur. Vi åkte västerut igen över det alpina passet Arthurs Pass och Otira Viaduct Lookout.

Scen från vägen till Arthur's pass Scen från vägen till Arthur's pass Det var som ett sista bravado och hyllning till detta lands vackra vidder. Nya Zealand kommer alltid att vara den vackraste natur vi någonsin kört motorcykel i.

Otira Viadukten på toppen av Arthur's pass

Spårvagn i Christchurch Parkbild från Christchurch, en väldigt vacker stad Nästa dag var timmar av MC och kärra och tältrengöring. Det skall ju igenom Brisbane karantänstull och synas efter minsta frö eller jord. Vi lämnade in all baggage i förvaring på flygplats innan vi lämnade motorcykeln och kärra vid spedition nästa dag.

Stadsbild från Christchurch

Med bara handbagage turista vi och shoppade i Christchurch i fantastiskt väder tills det var dags att flyga hem.

Gateway Bridge - Brisbane

Det har varit en livserfarenhet att på detta sätt så grundligt få sväva över hela Nya Zealand (892 svenska mil) och ta del av en unik natur som man blir väldigt imponerad av. Man kan spendera en livstid bara i Milford Sound och inte se allting. Det ar aldrig meningen. Precis som en som seglar inte bryr sig mycket om att kamma igenom stranden av varje ö han passerar. Meningen är själva seglandet. Meningen här var själva MC åkandet och på dessa vägar, insupande omgvningen varje dag i 28 dagar. Vi har nu en uppfattning och uppskattning av detta land som få har haft chansen till.

Nu när vi hittar och vet var vi vill spendera mer tid, så kommer nog tillbaka flera gånger till speciella ställen då och då när dom har specialerbjudande på flyget.

Jet båt genom Skippers Canyon, Queenstown

Alla ortsnamn på orter vi besökte Powerpoint Slideshow Index över lite Foto Album kort          11