Fordons Museum, Wellington, Tillbaka till Syd-ön, Havalok
Nelson, Collingwood, Ruby Bay och Farewell Spit

Cadillac Glory Handknackad bil i Koppar!

Vi stack kl 8 nästa morgon och körde direkt till ett berömt och imponerande veteranbil och MC museum (Southward Car Museum) med hundratals alster. Den var stor som en stor simhall i Sverige med förlängning.

Antik Royal EnfieldGamla Cadillac, Ford, Sunbeam, Messeschmidt, DKW (sån som Viveka, syrran haft), plus en massa  mycket mera exotiskt och en del mycket välbekant.

Vi snubbla på en äkta väderkvarn Samtidigt över våra huvuden, hände en flygplanskrasch, mellan ett mindre flygplan och helikopter. På väg till Wellington mötte vi 12 Brandbilar och 12 Polisbilar, i full utryckning och en enda ambulans. Först efteråt fick vi höra vad det var, men misstänkte redan flygplanskrasch.

fullpackat med Harley Davidsons Vid färjan 12:30 hade dom bara rest platser kvar (standby) och ingen garanterad plats för oss förrän kl 5 nästa morgon. Så vi kom tillbaka halv 2 (13:30) och hoppades på det bästa. Vi lyckades komma med., ihop med ett 80 tal Harley's från träffen.

härlig kryssning från Norra till Södra ön Dom la tunga grova kedjor utmed färje däcket (som båt ankarkedja)  som krokades fast i hål i färje däcket och sedan snabb spännremmar som alla motorcyklar spändes fast i dessa kedjor. Sen hade vi en härlig kryssning ut genom Wellington och 3,5 timmar till Picton.

berusande vyer vid Havalok vägen böljande kullar och skogsåsar som skyddar mot hav och storm Vi svängde hårt höger och Västerut så fort vi landade, genom platser som Havalok, Nelson, Collingwood. Detta var också en av landets mera klassikt vackra höga klippiga kustvägar med enorma utsikter.

Det började blåsa hårt och vi körde vidare genom Nelson (McDonalds middag) till Ruby Bay, där det var lä och vi campade vid 9 tiden, strax innan det blev mörkt.

Ann sa hon såg en gubbe i köket utan byxor eller kalsingar. Ja sa hon måste sett fel. På morgonen visade det sig att det var en nudistkoloni vi campat i. Tänk, och jag som bett i receptionen att få ladda min video kamera. Hon måste undrat. Vi beslöt snabbt att vi ville ha annan typ av utsikt och fortsatte västerut.

Information om Waikoropupu Springs En titt på Världens klaraste vatten i Waikoropupu Springs Vid Waikoropupu Springs fick vi se och (olagligt) smaka planetens klaraste vatten. Den kom från under ett bergslager upp genom en spricka och startade en hel flod . Knepigt med en flod som bara liksom startade där. Vattnet var som glas, nåt som man inte glömmer.

Farewell Spit, Norra toppen av Nya Zealand's Södra ö
Vid Farewell Spit (Farväls-udden), nådde vi toppen av södra ön och beskådade den långa sandudden, från en restaurang på en höjd med en lokal öl och macka

Alla ortsnamn på orter vi besökte Powerpoint Slideshow Index över lite Foto Album kort          10